Natuurmuseum Brabant is een familiemuseum én kennisinstituut ineen: hier gaat het over het leven van plant en dier, en hoe wij daar als mens in bewegen. Een museum waar je zelf vroeger als kind naartoe had gewild. Voor een leuke (familie)dag uit, maar ook om een levenslange liefde voor natuur op te doen en een basis te leggen voor duurzaam handelen.
Nog meer pluspunten: pal tegenover treinstation Tilburg, met geweldig café, mooie winkel en goed toegankelijk met kinderwagen, rolstoel en scootmobiel.

Dino’s, fossielen, skeletten en opgezette dieren: in Natuurmuseum Brabant vind je alles wat hoort bij een natuurhistorisch museum. Wat ons uniek maakt, is de manier waarop we onze collectie en de natuur presenteren aan onze bezoekers: interactief, eigenzinnig en uitnodigend. Of je nou 3 of 83 bent, in Natuurmuseum Brabant is  er altijd  iets te doen en iedereen is welkom.

Jongere bezoekers worden op onderzoek uitgestuurd met hun (groot)ouders of leerkrachten. Door natuuropdrachten te doen leren ze van alles over de wereld om hen heen. Dat varieert van welke dieren leven in Nederland, tot leren hoe een ecosysteem in elkaar zit, hoe het was om een mammoet te besluipen of hoe biodiversiteit werkt.
Van daaruit bieden we graag kansen voor talentontwikkeling alsook handelingsperspectief- want ook onze eigen rol in de natuur komt voorbij. Hoe kunnen we zelf een steentje bijdragen aan een betere wereld? Achter het ontdekken zitten soms grote(re) kwesties, maar ook daar kiezen we altijd voor een positieve insteek.

Liefde voor natuur
Ons primaire doel is de liefde voor natuur aan te wakkeren bij onze bezoekers. Naast een geweldige (familie)dag uit of schoolreis natuurlijk. Ook de allerkleinsten voelen zich er al thuis. En hoe jonger je leert over de grote waarde van de natuur en dat je er goed voor moet zorgen, hoe beter!

Ook achter de schermen gebeurt een heleboel. Waar staan we voor, wie werken er, hoe zit het met de privacy als je online een kaartje koopt en wat doen we allemaal buiten de museummuren? Je vindt het op deze site.