HAVO, VWO
Evolutielijn Olifantachtigen
5 havo/4 vwo- duur: 120 min
Evolutielijn Olifantachtigen biedt verdiepingsstof bij een themablok over evolutie. Het geeft leerlingen de kans om in de huid van een paleontologisch wetenschapper te kruipen en de lesstof te verdiepen.
Het groepje leerlingen moet zien te achterhalen van welke olifantachtige deze kies is, waar deze zich in de evolutielijn bevindt en hoe deze soort leefde. Dit doen ze door verschillende onderzoeken uit te voeren in de OO -zone. Zo kunnen op basis van pollen in de kies vaststellen waar “hun” olifantachtige leefde en nog veel meer. Na afloop van de modules schrijven ze een conclusie, die ze presenteren in een verslag of op een ‘wetenschappelijke’ poster op school.
Deze workshop heeft als doel om leerlingen onderzoeksvaardigheden bij te brengen (zoals kritisch nadenken, analyseren, keuzes maken en gegevens interpreteren). Belangrijke termen en begrippen zijn evolutie, fossielen, datering, cladogram, stamboom, voorouder, determinatietabel, geologische tijdperken.
Let op: deze opdracht wordt NIET klassikaal uitgevoerd, maar in groepjes van maximaal 3 of 4 leerlingen per keer. Leerlingen schrijven zich in voor opgegeven tijdsblokken. Het inschrijven en het bepalen van de tijdsblokken gebeurt in overleg met school.
OO - zone
Voor heel het voortgezet onderwijs - duur: 60 min
Het Ontdek- en Onderzoeksdomein voor natuur, kortweg OO - zone, is eigenlijk niet te beschrijven: dat moet je beleven. Leerlingen zitten op educatieve ontdek- en werkplekken tussen dieren, planten, fossielen, stenen en mineralen en doen zelf natuuronderzoek met echte materialen. Speciaal voor het onderwijs zijn er educatieve computerprogramma’s ontwikkeld, afgestemd op de verschillende leeftijdscategorieën. Kennis van de natuur, taalontwikkeling, rekenvaardigheid, sociale vaardigheden en kunstzinnige oriëntatie: het komt allemaal aan bod. Voor elke leeftijdscategorie zijn er een aantal aansprekende personages. Zij sturen leerlingen met een onderzoekspas op pad om allerlei thema’s en opdrachten te ontdekken die met de natuur te maken hebben.
In overleg kunnen ook andere werkvormen besproken worden: de leerlingen kunnen bijvoorbeeld zelfstandig in groepjes naar het museum komen om opdrachten te doen.
Kom je met meerdere klassen of wil je je bezoek verlengen? Combineer de OO - zone dan met Bites!
Aarde 2180
havo, vwo / duur 60 minuten
Aarde 2180 gaat over de eigenschappen van insecten, waarbij onderwerpen als aanpassingen, klimaatverandering en ontwerpen aan bod komen.
We zijn in 2180 beland. Door klimaatveranderingen ziet de aarde er heel anders uit, en er is behoefte aan andere soorten woningen en voertuigen. Daarbij vormen insecten een dankbare inspiratiebron: hoe bouwen zij? Hoe verplaatsen ze zich, hoe zijn ze beschermd tegen water, wind en andere elementen en wat kunnen wij daarvan leren?
Handig dat je daarvoor heel veel inspiratie kunt opdoen in de zaal Leve het leven van het museum, waar je volop insecten vindt!
▶ Kerndoelen: 29, 31
▶ Maximaal 32 leerlingen
▶ Toegangsprijs: 6,60 per leerling/begeleider (meer tarieveninformatie)
Kom je met meerdere klassen of wil je je bezoek verlengen? Combineer Aarde 2180 dan met Bites!
NIEUW: Bites
havo, vwo/ duur: 45 minuten
De workshop Bites heeft als hoofdthema “eigenschappen” en bestaat uit veel korte variërende doe- opdrachten, die aansluiten op de andere workshops. De leerlingen kiezen in duo’s opdrachten, waarmee zij afwisselende vaardigheden oefenen met aansprekend materiaal. Zo komen ze op een prikkelende manier meer te weten over hoe dieren zijn aangepast aan hun leefomgeving.
Bites duurt 45 minuten, met aansluitend een pauze van 15 minuten. Het kan geboekt worden in combinatie met een workshop OO - zone of Aarde 2180, maar is niet los te boeken.
Deze workshop sluit aan op het vak biologie. Doordat de leerlingen 45 minuten in duo’s afwisselende en actieve opdrachten uitvoeren, ervaren ook de docenten veel plezier in het zien van de leerlingen op een nieuwe manier. Voor mentoren is deze workshop uitermate geschikt om de leerlingen beter te leren kennen in een positieve setting.
▶ Leerjaar: 1 en 2
▶Trefwoorden: eigenschappen, aanpassingen, leefomgeving, samenwerken, sorteren, creatief, onderzoeken, springen en sjouwen.