HAVO, VWO
Groene ondernemer
2 & 3 havo/vwo - duur: 60 min
Over groen denken en duurzaam leven. Tijdens dit programma ontdekken leerlingen wat er komt kijken bij het bouwen van een EcoPark, een vakantiepark voor mensen met hart voor de natuur. Ze onderzoeken wat de beste groene keuzes zijn en welke factoren er meespelen bij het maken van deze keuzes. Bij iedere opdracht wordt een ander aspect van het EcoPark belicht. Hoe verbouw je biologische groenten bijvoorbeeld, maar ook wat duurzaam bouwen is. Er komen allerlei beslissingen die de groene ondernemer moet nemen aan bod. Welke insecten gebruik je voor pestbestrijding in een tomatenkas? En welk isolatiemateriaal is de beste keuze als je rekening wilt houden met verminderde belasting van het milieu? Dit programma is een kennismaking met het ondernemen van de toekomst.
Evolutielijn Olifantachtigen
5 havo/4 vwo- duur: 120 min
Evolutielijn Olifantachtigen biedt verdiepingsstof bij een themablok over evolutie. Het geeft leerlingen de kans om in de huid van een paleontologisch wetenschapper te kruipen en de lesstof te verdiepen.
Het groepje leerlingen moet zien te achterhalen van welke olifantachtige deze kies is, waar deze zich in de evolutielijn bevindt en hoe deze soort leefde. Dit doen ze door verschillende onderzoeken uit te voeren in de OO -zone. Zo kunnen op basis van pollen in de kies vaststellen waar “hun” olifantachtige leefde en nog veel meer. Na afloop van de modules schrijven ze een conclusie, die ze presenteren in een verslag of op een ‘wetenschappelijke’ poster op school.
Deze workshop heeft als doel om leerlingen onderzoeksvaardigheden bij te brengen (zoals kritisch nadenken, analyseren, keuzes maken en gegevens interpreteren). Belangrijke termen en begrippen zijn evolutie, fossielen, datering, cladogram, stamboom, voorouder, determinatietabel, geologische tijdperken.
Let op: deze opdracht wordt NIET klassikaal uitgevoerd, maar in groepjes van 3 of 4 leerlingen per keer, leerlingen schrijven zich in voor opgegeven tijdsblokken. Het inschrijven en het bepalen van de tijdsblokken gebeurt in overleg met school.