Dit is 'm, de winnaar van de Comedy Wildlife-foto's!

Dit is de leukste foto van Comedy Wildlife volgens jullie! De afgelopen maanden zijn ze tienduizenden keren bekeken in de Potviszaal van Natuurmuseum Brabant: de Comedy Wildlife - foto’s van dieren in (onbedoeld) komische situaties. Een eekhoorn in spagaat, een ijsvogel die “hou toch ein-de-lijk eens je snavel” lijkt te denken, of een ijsbeer die eruitziet of het hem allemaal even teveel wordt. Uit de 43 foto’s kwam een duidelijke winnaar: de ijsbeer die zelf even achter de camera kroop, van Roie Galitz!
Tweede werd de eekhoorn in spagaat van Geert Weggen, gevolgd door het rennende vogeltje van Sarah Devlin. Alle prijswinnaars zijn bekend en de prijzen, vijf prachtige fotoboeken van de tentoonstelling, zijn onderweg.

Tussen eind december en begin mei werden er achthonderd stemmen uitgebracht op de drieënveertig foto’s die te zien waren. De eerste twee prijswinnaars waren favoriet: bijna tien procent koos voor de ijsbeer, iets meer dan voor nummer twee.

Op een ludieke manier aandacht vragen voor natuurbehoud
De fototentoonstelling van de Comedy Wildlife Photography Awards, die tot en met 16 juni in de Potviszaal van het museum hangt, is nog altijd een groot succes. De foto’s zijn heel herkenbaar en je moet er minstens om glimlachen, terwijl op een positieve en ludieke manier aandacht wordt gevraagd voor natuurbehoud. Dat was precies de reden dat Natuurmuseum Brabant de tentoonstelling naar Nederland haalde, en inmiddels ook de rechten heeft gekregen om de komende tentoonstellingen als eerste te mogen tentoonstellen.

Foto's zijn geveild, helft opbrengst bedoeld voor natuurbehoud
Vlak voor het einde van de tentoonstelling organiseerde het museum een stille veiling op de site en via Facebook, waarbij geboden kon worden op een favoriete foto uit de tentoonstelling. De helft van de opbrengst gaat daarbij weer terug naar de stichting BornFree, die zich inzet voor natuurbehoud. Van de overige opbrengst worden de kosten van de afgelopen en de komende tentoonstellingen betaald.

De Comedy Wildlife-tentoonstelling van 2018-2019 liep tot en met 16 juni 2019, maar eind 2019 komt er weer een nieuwe editie!

Meer informatie over Comedy Wildlife Photography Awards: klik hier