Groep 6c maakt tentoonstelling van uilenproject

Braakballen leek heel vies, maar het bleek juist interessant!

Groep 6c van basisschool De Boemerang uit Tilburg wilde na bezoek aan Natuurmuseum Brabant absoluut "iets doen met uilen". Ze maakten er een project van op school en toverden die in samenwerking met het museum om tot een complete tentoonstelling: Met grote ogen. Vanaf 20 juni te zien in de trappenhal op de benedenverdieping van het museum. Daar zullen de uilen blij mee zijn!

Op een dag ging groep 6c van basisschool De Boemerang uit Tilburg een workshop Braakbalpluizen volgen in Natuurmuseum Brabant. Ze dachten dat het "hartstikke vies" zou zijn, maar ze bleken het hartstikke leuk en interessant te vinden. Zo leuk zelfs, dat ze wel aan de slag wilden met de vraag van het museum: is de uil een bedreigd dier? Terug in de klas zetten ze met leerkrachten Mirjam van Venrooij en Dagmar Strous een heel project op, met een echt projectplan en strakke tijdsplanning. En met vragen als "Wat zijn kenmerken van een uil? Wat zijn de prooien? Braakballen, broeden en uilskuikens" en de bedreigingen ("Wat is de toekomst van de uil?") maakten ze een aantal muurkranten over de verschillende onderwerpen.
Toen al ontstond het idee om er een tentoonstelling van te maken en nodigden ze medewerker Huub uit om het resultaat te komen bekijken. Die was zo van onder de indruk dat de tentoonstelling er nu staat!

In het museum werden de kranten verder aangevuld met verschillende uilen en prooien uit het depot. Helemaal echt. Nu kan de hele familie komen kijken!