NU open: Comedy Wildlife Photography Awards

Een dijenkletsende zeehond, een stralend nieuwsgierige quokka of een zwaaiende libelle: de Comedy Wildlife foto’s zijn weer in Tilburg! Een feest van herkenbaarheid: tientallen hartveroverende natuurfoto’s van dieren in (onbedoeld) komische situaties. Humor wordt ingezet als middel om aandacht vragen voor natuurbescherming. Minstens goed voor een glimlach!
Natuurmuseum Brabant heeft de Nederlandse primeur en exposeert vanaf nu de foto's van alle veertig finalisten, de dag na de bekendmaking van de winnaars.
Te zien tot en met 15 maart 2020.
Voorproefje? Editie NL besteedde er al aandacht aan, te zien in dit filmpje.

Winnaars: "Grab life by the... " en "Oh my!"
Algemene winnaar werd Sarah Skinner met haar foto van een spelend jong leeuwtje: Grab life by the...  Het lijkt bijna alsof de winnende publieksfoto daar een reactie op is, een geschrokken zeeotter getiteld "Oh my!" van Harrie Walker.

Vorig jaar waren de komische dierenfoto’s al een groot succes, zowel in het museum als op social media. De situaties en gezichtsuitdrukkingen van de dieren zijn, in combinatie met de fotobijschriften, heel herkenbaar en soms onweerstaanbaar grappig. Die combinatie blijkt erg goed te werken. Zo leuk kan natuur zijn!
Vanaf 14 november zijn de foto’s van de veertig finalisten dan ook weer te zien in de Potviszaal van Natuurmuseum Brabant, dat vijf jaar het exclusieve recht heeft gekregen om de foto’s als eerste en enige in Nederland te exposeren. Alvast een tip voor de kerstvakantie, voor wie vrolijk het nieuwe jaar in wil.

“Conservation through competition”
Het initiatief is in het leven geroepen door Tom Sullam en Paul Joynson-Hicks. Deze fotografen, die (deels) in Tanzania wonen/werken, drukten vaak (onbedoeld!) precies op het goede moment af en zagen vervolgens de komische gezichtsuitdrukkingen van dieren op de foto’s, of ze bleken grappige situaties vastgelegd te hebben. Het tweetal zag een kans om op een positieve en ludieke manier aandacht te vragen voor het behoud van natuur. Daarop besloten ze de humor te gebruiken in een wedstrijd die nu voor de vijfde keer georganiseerd wordt. De foto’s worden wereldwijd gedeeld op social media, ook die van de voorgaande jaren zijn nog populair.

Born Free en Natuur om de hoek
Met de fotowedstrijd steunt Comedy Awards de organisatie Born free, die zich inzet voor dierenbescherming en –welzijn. Met de wedstrijd vragen ze aandacht voor wilde dieren en het behoud van hun leefomgeving. En met de verkoop van de foto’s wordt geld ingezameld voor de Born Free Foundation.

Vanaf donderdag 14 november zijn de foto’s te zien in de Potviszaal van het museum, tot en met zondag 15 maart.

foto's (van boven naar beneden): Harry Walker, Sarah Skinner, Donna Bourdon, James Vodicka en Kevin Sawford.