VREEMDE VOGELS, DIE DINO'S

Je denkt niet snel aan een T-rex als er een koolmeesje door je tuin hipt. Maar er zit toch echt regelmatig een ‘Velociraptor’ in je vogelhuisje! Hoe dat zit? Ontdek het in de gloednieuwe tentoonstelling van Natuurmuseum Brabant!

Vreemde vogels, die dino’s gaat over de evolutie van een groep dino’s tot vogels en laat zien hoe de dinofamilie van “Theropoden” heel langzaam eigenschappen van vogels heeft ontwikkeld. Een knusse zaal vol skeletten, eieren en toffe opdrachten, waarbij bezoekers al balancerend, pronkend, rekenend en “vliegend” ontdekken wat er in 150 miljoen jaar evolutie gebeurd is voordat die dino in onze tuinen belandde. Er zijn opdrachten voor 4-7-jarigen, voor achtplussers én speciale imponeerweetjes voor ouders, die indruk willen maken op hun kind. Ook is dit de eerste tweetalige tentoonstelling voor het museum: alle teksten en opdrachten zijn ook in het Engels, om in een groeiende behoefte te voorzien.
Vanaf nu te zien- en vooral te doen!

TIP: neem vooral een opdrachtenwaaier mee voordat je de zaal ingaat, dan wordt de tentoonstelling NOG leuker.

Meteorietinslag
Zo’n 66 miljoen jaar geleden stierven alle dino’s uit door de inslag van een meteoriet. Toch? Niet helemaal. Meer dan 10.000 soorten leven vandaag de dag nog steeds: we noemen ze tegenwoordig vogels. Alle vogels die we vandaag nog rond zien vliegen, zijn ontstaan uit die kleine groep vogelachtige dino’s die de meteoriet wel overleefde: de Theropoden. Ook de Tyrannosaurus Rex en de Velociraptor, een paar van de bekendste dino’s, hoorden bij deze familie. Na de inslag van de meteoriet stierven de meeste dieren en planten uit. Niet alleen de dino’s verdwenen, maar ook veel zoogdieren en vogels. Een kleine groep vogels overleefde, paste zich aan de nieuwe omstandigheden aan en kreeg in deze nieuwe wereld alle ruimte om zich te ontwikkelen.

Natuurmuseum Brabant gebruikt het evolutiethema om de ontwikkeling van dino naar vogel prachtig in beeld te brengen. De zaal heeft een knus “kruip-door-sluip-door’ karakter: in verschillende ruimtes kunnen kinderen met hun ouders allerlei opdrachten doen. Door bijvoorbeeld eieren, veren of het skelet te onderzoeken, of door na te doen hoe dino’s lopen en pronken, wordt duidelijk welke overeenkomsten er zijn tussen dino’s en vogels.

Imponeerweetjes
Er zijn kinderen die alle dinonamen feilloos uit kunnen spreken- ook die met heel veel medeklinkers en lettergrepen. Zij kunnen zich helemaal uitleven als ze met een opdrachtenwaaier de zaal intrekken. En speciaal voor ouders van die ‘dinofiele’ kinderen ontwikkelde het museum een speciale ouderwaaier, waarmee ze ook indruk kunnen maken: met de waaier kunnen ze slimme vragen stellen aan hun kind over eieren, snelheid of snavels en precies aangeven wat er niet klopt in de films van Jurassic Park™. Behalve kennis delen is er vooral veel te doen in de tentoonstelling. De jongste kinderen kunnen eieren verstoppen, vogels laten zweven, zich verkleden, lopen en balanceren als een dino en graven naar fossielen in de zandtafel. Ouders zijn van harte uitgenodigd om mee te doen! Ben je iets ouder, dan kun je ook nog skeletten vergelijken, testen wie er het snelste voedsel kon vinden of een vogel terugtoveren in een dino, op basis van een skelet.

De tentoonstelling is heel 2020 te vinden op de tweede verdieping, tegenover Kikker is hier!