20 oktober Prepareerdag: Prepareren doe je zo!

Het is één van de meest gestelde vragen in het museum: zijn de dieren in de vitrines doodgemaakt voor de tentoonstelling? Hebben ze ook echt geleefd? Hoe worden ze eigenlijk opgezet? Prepareren (zeg maar het opzetten van dieren) is een bijzondere en precieze bezigheid waar veel creativiteit en techniek bij komt kijken. Hoe dat gaat? Dat kun je op zondag 20 oktober van dichtbij bekijken in Natuurmuseum Brabant! Dan zijn er tussen 11.00 en 16.00  uur preparateurs live aan het werk met vogels, zoogdieren en skeletten.

Voor een opgezet dier in de museumvitrine staat, is er al heel wat gebeurd.  Als preparateur moet je weten hoe een dier in elkaar zit; anatomische kennis is dus belangrijk. Liggen de vleugels goed, klopt de houding van staart of poten, stinkt het object niet naar chemicaliën?  En dan moet het er natuurlijk ook nog leuk uitzien! Nieuwsgierig geworden? Je kunt de preparateurs van alles vragen!
Je krijgt niet zo vaak de kans om een preparateur aan het werk te zien, maar op zondag 20 oktober kan het in Natuurmuseum Brabant. Dan zijn er verschillende preparateurs bezig met het opzetten van skeletjes, zoogdieren en vogels. Goed om te weten: alle objecten zijn al schoongemaakt, dus het is niet vies om te zien- alleen maar heel interessant.
Nieuwsgierig geworden? Je kunt de preparateurs van alles vragen!

Workshop skeletten
Diezelfde zondag worden er ook drie workshops skeletten gegeven. Er zijn drie skeletten van uitgestorven dino’s/ prehistorische dieren, waarvan niemand exact weet hoe ze eruit hebben gezien met huid en veren. Door goed na te denken over hun manier van leven, en door te kijken naar de vorm van hun botten, kun je wel iets te weten komen over de vorm die hun lijf mogelijk had. Kun jij dan het dier met behulp van rekverband (spierweefsel) en watten (vet) opbouwen...? De workshop start om 12.00 uur, 13.00 uur en 15.00 uur. Bij de balie kun je de tijden opvragen en een kaartje voor een workshop halen. Veel plezier!