Geen fabels maar feiten over de Wolf

Chihuahua een afstammeling van de wolf..?

Ze zouden oma’s eten, en biggetjes, geitjes en meisjes met rode kapjes en huilen naar de (volle) maan. Maar ze voedden ook baby’s op en zijn beschermers van het graan. We hebben het over de wolf, een fascinerend roofdier waar de meest uiteenlopende verhalen over bestaan. Begin dit jaar wandelde voor het eerst sinds honderdvijftig jaar een wolf over onze landsgrenzen. Kan Nederland zich gaan voorbereiden op een definitieve terugkeer? Wat als er een roedel wolven ons land kiest als nieuw territorium?Natuurmuseum Brabant maakte de tentoonstelling De Ware Wolf, niet toevallig met de subtitel Geen fabels maar feiten. Met uiteraard wolven, prooidieren, familieleden van de Wolf en opdrachten waarmee je je wolvenkennis test. De tentoonstelling opent op 19 juni en is een jaar te zien.

Je zou het niet zeggen als je een Chihuahua bekijkt, maar alle honden die je kent stammen af van de wolf. Diezelfde wolf kwam tot honderdvijftig jaar geleden nog in Nederland voor, maar door angst en onbegrip werd hij verjaagd en uitgeroeid. Nu is de wolf beschermd en zou het mogelijk kunnen zijn dat hij weer poot in Nederland zet- sterker nog, de eerste werd begin dit jaar weer in ons land gesignaleerd. Komt de wolf permanent terug? Nederland –en Brabant- kan zich gaan voorbereiden! Of zijn we dan te voorbarig? Wat is nodig voor die terugkeer? Wat weten we eigenlijk van de wolf?

In de tentoonstelling De Ware Wolf- geen fabels maar feiten kun je ontdekken wat de wolf eet, wie zijn familie is en welke verhalen en mythes over de wolf de ronde doen. Wat is er waar van alle spannende verhalen over de wolf? Zelf aan de slag kan ook- je kunt er je kennis van de wolf testen. Stammen alle honden af van de wolf? En huilt een wolf echt naar de maan? Je kunt zelfs naar buiten lopen met een wolftattoo op je arm!

De Ware Wolf is van 19 juni tot medio 2016 te zien op de eerste etage in Natuurmuseum Brabant.

De tentoonstelling kwam tot stand naar een idee van en in nauwe samenwerking met Studio Wolverine.