18 en 19 april Museumweekend

Ruim dertig jaar lang was er het Museumweekend. Dit jaar gaat het roer om en beleven we de eerste editie van de Nationale Museumweek: Ons echte Goud. De focus ligt op de ongeveer 65 miljoen kunstwerken die Nederland rijk is, en niet alleen op de activiteiten en collecties van musea. Maar die doen volop mee, waaronder Natuurmuseum Brabant. Op zaterdag 18 en zondag 19 april kun je voor maar 1 euro het goud van het museum komen ontdekken. Natuuronderzoeker worden in de OO – zone, mammoetjagen in IJstijd! of theedrinken bij Kikker, het kan allemaal. Bovendien gaat fase 1 van de nieuwe wolvententoonstelling De Ware Wolf die zaterdag open voor publiek en werkt kunstenares Roos Holleman in de Potviszaal live aan de expositie Depotschatten (zaterdag van 11-13 uur, zondag van 11-17 uur).

Het “oude”weekendrecept: op 18 en 19 april toegang voor 1 euro

Net zoals voorgaande jaren tijdens het traditionele Museumweekend kunnen bezoekers voor maar één euro per persoon naar binnen (kinderen t/m 3 jaar en museumkaarthouders gratis) om allerlei leuks te komen bekijken- en te doen. En doen bedoelen we letterlijk, want Natuurmuseum Brabant is het ‘doe-museum’ bij uitstek. Zo is er de tentoonstelling IJstijd!, bij veel kinderen favoriet. Vooral omdat het een beetje spannend is, met die levensechte mammoet en sabeltandtijger. Kinderen kunnen hier proberen een mammoet te besluipen en ze maken kennis met de twee Neanderthalers Noezal en Oeg die in het museum wonen.
In de Potviszaal (vergeet niet om het enorme skelet even te bekijken!) tekent Roos Holleman aan de expositie Depotschatten. Op zaterdag is ze er van 11 tot 13 uur, op zondag van 11 tot 17 uur.

Een andere populaire publiekstrekker is de OO – zone, waar bezoekers vanaf 8 jaar de handen uit de mouwen kunnen steken. Je kunt er tussen duizenden objecten dwalen, maar ook zelf onderzoek doen met een van de digitale personages (de Avonturier of de Doodgraver bijvoorbeeld. Maar de detective, groene ondernemer of coole kikker & hippe vogel zijn er ook). Omdat we de bezoekers van de OO – ZONE graag persoonlijk wegwijs maken en het aantal computers beperkt is, werken we tijdens het Museumweekend met een tijdschema. Bezoekers kunnen in drie kwartier uitproberen hoe leuk de OO – zone is. Zo kunnen we iedereen een geweldige ervaring bieden en komen bezoekers zoveel mogelijk aan bod.

Kikker en Wolven

Voor de kleintjes is er Kikker: de kleine groene held van Max Velthuijs heeft zijn eigen zaal op de tweede verdieping. Met huisje en allerlei spelletjes, verkleedkleren en de appelboom: goed voor veel speelplezier.

Op de eerste etage tenslotte is de tentoonstelling-in-opbouw De Ware Wolf net open. Een kennismaking met dit prachtige roofdier, die twee maanden geleden even de Nederlandse grens overstak. Er zijn prooidieren en wolven te zien. Deze tentoonstelling gaat half juni pas officieel open, maar het publiek kan alvast de eerste vitrines met dieren zien. Later worden hier nog vragen en antwoorden en enkele doe-dingen aan toegevoegd.

Natuurlijk kunt u in het museum ook even bijkomen in het museumcafé en rondneuzen in de museumwinkel.
Vergeet ook niet om de andere Tilburgse musea te bezoeken: ook De Pont en het Textielmuseum doen mee aan de Museumweek!