8 november gratis lezing over Jupiter

Lezing over de grootste planeet van ons zonnestelsel

Het is de grootste planeet van ons zonnestelsel en met het spel van de vier maantjes een lust voor het oog: Jupiter. Maar wat weten we eigenlijk van deze koude gasplaneet? Als u op 8 november naar de gratis lezing in Natuurmuseum Brabant komt, in elk geval heel wat meer! Jan Hermes en Wil van der Veer delen de laatste actuele kennis met u in het museumtheater. Aanvang lezing 20.00 uur, museumcafé open vanaf 19.30 uur.

Ruim vier miljard jaar geleden werd ons zonnestelsel gevormd. Daarbij ontstonden onder andere de planeten en dwergplaneten. Jupiter is de grootste planeet en is, met het spel van vier maantjes, een lust voor het oog. Maar wat weten we eigenlijk van deze koude gasplaneet? Hoe komen we aan deze kennis en gaat het onderzoek door? Wat zijn de laatste nieuwtjes? Jan Hermes en Wil van der Veer nemen u mee op reis in dit kleine fascinerende gedeelte van het heelal.

Jan Hermes en Wil van der Veer
Jan Hermes is gepensioneerd advocaat, Wil van der Veer gepensioneerd directeur van een basisschool. Beiden zijn erg geïnteresseerd in astronomie en volgen daarover jaarlijks een cursus. Geïnspireerd door de thema’s die daarin aan de orde komen, maken ze een keuze voor een onderwerp en werken dat met behulp van informatie uit allerlei bronnen uit in een presentatie. Dit jaar viel de keuze op Jupiter en zijn Galileïsche manen.

Algemene informatie
De lezing wordt gehouden op dinsdagavond 8 november in Natuurmuseum Brabant Spoorlaan 434, 5038 CH Tilburg (tegenover Tilburg Centraal en het busstation). De toegang is gratis, belangstellenden zijn welkom vanaf 19.30 uur. Na de lezing is er gelegenheid om na te praten in het Museumcafé. Voor meer informatie zie natuurmuseumbrabant.nl. Daar staat ook het volledige programma van de lezingenreeks. Deze is ontstaan door nauwe samenwerking van de KNNV Midden-Brabant, WEGA en Natuurmuseum Brabant.