Beste kidsproof museum van Noord-Brabant 2015!

Natuurmuseum Brabant in Tilburg is door de kinderen van museumkids.nl opnieuw gekozen tot beste kidsproof museum van Noord-Brabant! Landelijk haalde het museum een prachtige tweede plaats, met een minimaal verschil achter winnaar het Verzetsmuseum uit Amsterdam. Met een gemiddelde van 8,8 scoort het museum hoog bij de inspecteurs van 4-12 jaar. De inspecteurs vonden het net als vorige jaren geweldig dat “er in het museum zoveel te doen is voor kids”.

In een bomvol Spoorwegmuseum werden eerst de provinciale prijzen uitgedeeld, gevolgd door prijs voor de beste Museuminspecteur en daarna het beste kidsproof museum van Nederland. Bij de prijswinnaars opvallend veel natuurmusea en musea met een maatschappelijk thema (Verzetsmuseum en Gevangenismuseum).

Kinderen laten duidelijk weten wat zij leuk en belangrijk vinden tijdens een museumbezoek. Enig idee wat zij zien als ze door een museum lopen? Ga dan eens op je knieën door het museum en kijk hoeveel stekkerdozen je tegenkomt, en hoeveel bordjes ineens onleesbaar blijken. Ook belangrijk: kunnen ze de WC makkelijk vinden? Hebben ze lekkere dingen in het café en was het personeel vriendelijk?

Vier jaar geleden werd het initiatief Museumkids.nl in het leven geroepen door de Nederlandse Museumvereniging in samenwerking met de ANWB-Explorers. Via Museumkids kunnen kinderen niet alleen musea ontdekken, maar ook beoordelen. En inspecteren en beoordelen deden ze, met winnaar Jesse Kalmans voorop. Tussen juli 2014 en mei 2015 gingen 2880 inspecteurs met de formulieren aan de slag. Ze voerden 5586 inspecties uit (40% meer dan vorig jaar!) in 419 musea. Uit dat groepje bleven 31 musea over die meer dan 40 formulieren kregen en hoger scoorden dan een 8 gemiddeld.

Landelijke winnaar werd het Verzetsmuseum met een 8,9, gevolgd door Natuurmuseum Brabant en het Gevangenismuseum met een 8,8. De Nederlandse musea kregen gemiddeld een 8,4 van de Museumkids. Cijfers om mee thuis te komen!

Trots

Natuurmuseum Brabant is met deze titel opnieuw het beste kidsproof museum, voor de vierde keer op rij. Vanaf het begin stond het museum in de topvijf en liet die positie niet meer los.

In het museum wordt heel veel aandacht besteed aan kinderen. Afgelopen december opende de tentoonstelling Kikker is hier! voor de kleintjes en op dit moment wordt intensief gewerkt aan een grote tentoonstelling voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar. Die tentoonstelling kan er komen dankzij een cheque van de BankGiro Loterij.

Ook meedoen aan Museuminspecteurs? Dat kan! Er is direct een nieuwe ronde gestart. Meer informatie op museumkids.nl of in de deelnemende musea.