100.000e bezoeker in 2023 voor Natuurmuseum Brabant!

Feest in Natuurmuseum Brabant! Op donderdag 14 december werd, voor het eerst in de bijna 90-jarige geschiedenis van het museum, de magische grens van 100.000 bezoekers in één jaar gehaald. Mats en Julian (allebei 3) kregen, samen met opa en oma, uit handen van directeur Fiona Zachariasse een bos bloemen en een speciale VIP-kaart die 10.000 uur (10 jaar) gratis toegang tot het museum geeft. Het was oma’s idee om naar het museum te gaan: “Wat ontzettend leuk! En we zijn vandaag ook nog vijftig jaar getrouwd!”

Dol op dieren
Wie er precies als eerste over de drempel stapte als 100.000e bezoeker is niet helemaal zeker, maar opa Alois, oma Therese en neefjes Mats en Julian uit Loon op Zand werden allevier feestelijk in het zonnetje gezet. Donderdag is de vaste oppasdag, en omdat allebei de jongens dol zijn op dieren viel de keuze voor vandaag op Natuurmuseum Brabant. Het was een paar jaar geleden dat ze in het museum waren, maar  Alois kent het gebouw maar al te goed: hij zat er nog op de LTS.

De verrassing was groot toen directeur Fiona Zachariasse met een grote bos bloemen tevoorschijn kwam. En het was toch al een feestelijke dag: Alois en Therese zijn vandaag vijftig jaar getrouwd. Dubbel feest dus!

Vier nieuwe tentoonstellingen
Vanaf de eerste januaridagen van dit jaar stevende museum af op het bezoekersrecord. Al voor corona werd duidelijk dat de 100.000 in zicht was, maar alle sluitingen haalden daar een streep door. Dit jaar, met maar liefst vier nieuwe tentoonstellingen en veel educatieve activiteiten voor bezoekers, is de 100.000 definitief een feit.
De 100.000e bezoeker was langverwacht en ontzettend welkom, maar ze kwamen wel midden in de topdrukte: de voorbereidingen voor de vierde en grootste tentoonstelling van dit jaar, Leve het leven, zijn in volle gang. De opening is volgende week, pal voor de kerstvakantie, in het bijzijn van commissaris van de Koning Ina Adema.

Trots en ambitieus
Het museum is ontzettend blij en trots met de geweldige cijfers, vooral in combinatie met de positieve reacties en recensies van bezoekers en scholen. De afgelopen jaren was al een constante stijgende lijn in bezoekcijfers te zien. Bekende en nieuwe interactieve onderzoekstentoonstellingen als de OO – zoneBOS en Zoek het zelf uit! trekken zowel nieuwe als terugkerende bezoekers. Ook Kikker is hier! voor de jongste museumgasten blijft onverminderd populair.
Het museum is ook buiten de museummuren actief:  met de wandelapp Vossenstreken en gratis naschoolse natuurclubs. Daarnaast wordt er vol ingezet op het toegankelijk maken van het museum voor veel verschillende doelgroepen. Deze week werd de Engelstalige versie van de website gelanceerd, er is een speciaal aanbod voor bezoekers met een beperking en nog veel meer in ontwikkeling.

De cheque voor 10 jaar gratis toegang is niet zomaar gekozen. Het museum heeft de ambitie om nog vele generaties natuurliefhebbers en -beschermers op te voeden. Gefundeerde kennis van en over de natuur is belangrijker is dan ooit- en laat kennis overbrengen op een leuke en toegankelijke manier nou de specialiteit van het museum zijn.